1. Aku tervis
Mida kontrollida:
- Visuaalne kontroll: kas aku klemmidel on märke korrosioonist? Korrosioon võib vähendada aku jõudlust ja põhjustada käivitamisprobleeme.
- Aku vanus: kontrollige aku tootmiskuupäeva. Akud kestavad tavaliselt 3-5 aastat. Kui aku on vanem, võib peagi olla vaja uut.
- Laetuse tase: kasutage voltmeetrit, et testida aku laetust. Töökorras aku peaks näitama umbes 12,6 volti, kui auto mootor on välja lülitatud.
Miks see oluline on: tühjenenud või nõrk aku võib teid teele jätta ja nõuda kohest väljavahetamist, mis võib olla ebamugav ja kulukas.
2. Mootori seisukord
Mida kontrollida:
- Õlilekked: kontrollige mootoriruumi õlilekete suhtes. Vaadake auto alla, kas maapinnal on õlilaike.
- Müra: kuulake mootori käivitamisel ebatavalisi helisid nagu koputamine või tiksutamine. Need võivad viidata tõsistele sisemistele probleemidele.
- Heitgaasi suits: kontrollige heitgaasi suitsu värvi. Sinine suits võib viidata õli põlemisele, valge suits jahutusvedeliku lekkimisele ja must suits võib tähendada, et mootor töötab liiga rikkalikult.
Miks see oluline on: mootor on auto süda. Igasugused probleemid mootoriga võivad viia kulukate remontideni ja potentsiaalselt lühendada auto eluiga.
3. Pidurisüsteem
Mida kontrollida:
- Piduriklotsid ja -kettad: kontrollige piduriklotside paksust. Õhukesed klotsid vajavad väljavahetamist. Vaadake pidurikettaid – kas neil on sooni või pragusid.
- Pidurivedelik: veenduge, et pidurivedeliku tase on õige ja et see on puhas. Must või madal pidurivedelik võib mõjutada pidurite jõudlust.
- Proovisõit: proovisõidu ajal kuulake pidurite kriuksumise või krigistamise hääli ning tunnetage, kas piduripedaal vibreerib, on lõtv, või vastupidi liiga kerge.
Miks aee oluline on: pidurid on ohutuse seisukohalt äärmiselt olulised. Kulunud pidurid võivad halvendada teie võimekust ohuolukorras kiiresti peatuda, suurendades võimalusi õnnetusteks.
4. Käigukasti seisukord
Mida kontrollida:
- Õli tase ja seisukord: kontrollige käigukasti õli taset ja värvi. Normaalne õli on tavaliselt roosakas-punane ja selge. Tume või põletatud lõhnaga õli võib viidata probleemidele.
- Käiguvahetus: testige autot erinevates sõidutingimustes. Käiguvahetus peaks olema sujuv ja mitte liiga suure viivitusega. Olge tähelepanelik käiguvahetuse ajal klõpsava müra suhtes.
- Lekked: vaadake auto alla, et ei oleks näha käigukasti õli lekkeid.
Miks see oluline on: käigukasti remont võib olla väga kallis. Veendumine, et käigukast on heas korras, aitab kulukaid remonte vältida.
5. Jahutussüsteem
Mida kontrollida:
- Jahutusvedeliku tase: kontrollige jahutusvedeliku taset paagis. Liiga vähe jahutusvedelikku võib põhjustada ülekuumenemist.
- Lekked: kontrollige radiaatorit, voolikuid ja veepumpa lekete suhtes.
- Jahutusvedeliku värv: jahutusvedelik peaks olema puhas ja õige värviga (sõltuvalt tüübist tavaliselt roheline, punane või oranž).
Miks see oluline on: ülekuumenemine võib põhjustada tõsiseid mootorikahjustusi, mistõttu on oluline veenduda, et jahutussüsteem töötab korralikult.
6. Elektrisüsteemid
Mida kontrollida:
- Tulede ja signaalide kontroll: testige kõiki väliseid ja sisemisi tulesid, sealhulgas esitulesid, piduritulesid, suunatulesid ja armatuurlaua tulesid.
- Infotainment-süsteem: veenduge, et raadio, navigatsioon ja muud infotainment-funktsioonid töötavad korralikult.
- Generaator: kontrollige, et generaator laeb akut, mõõtes pinget mootori töötamise ajal. See peaks olema vahemikus 13,7 kuni 14,7 volti.
Miks see oluline on: auto elektriprobleemid võivad olla keerulised diagnoosida ja parandada. Veendumine, et kõik elektrisüsteemid on töökorras, hoiab ära tulevased peavalud.
7. Vedrustus ja roolimine
Mida kontrollida:
- Visuaalne kontroll: kontrollige amortisaatoreid ja vedrustuse osasid lekete või kahjustuste suhtes.
- Proovisõit: pöörake tähelepanu, kuidas auto käitub. Sõites ei tohiks olla tunda liigset põrkumist, ühele poole tõmbamist ega ebatavalisi helisid pööramisel või üle konaruste sõitmisel.
- Roolikomponendid: kontrollige, et roolirattas poleks sõidu ajal liikumist või lõtku. See võib viidata kulunud roolikomponentidele.
Miks see onluline on: terve vedrustus- ja roolisüsteem on oluline mugavaks sõiduks ja ohutuks juhtimiseks. Probleemid siin võivad mõjutada sõiduki juhitavust ja ohutust.
Miks on ülevaatus enne ostmist oluline
Kuigi ülal nimetatud kontrollide läbiviimine iseseisvalt võib paljastada palju potentsiaalseid probleeme, on professionaalne ostueelne ülevaatus usaldusväärse mehaaniku poolt hindamatu väärtusega. Mehaanikud omavad teadmisi ja tööriistu, et avastada probleeme, mida tavaline inimene ei pruugi märgata. Nad saavad pakkuda üksikasjaliku raporti auto seisukorra kohta, aidates teil teha teadliku otsuse ja vältida kulukaid remonte tulevikus.
Kokkuvõttes: kasutatud auto põhjalik kontrollimine enne ostmist on oluline, et veenduda, et teete mõistliku investeeringu. Alates akust kuni vedrustuseni mängib iga komponent olulist rolli sõiduki üldises jõudluses ja ohutuses. Ja pidage meeles, et professionaalne ostueelne ülevaatus on väike hind meelerahu eest, tagamaks, et teie uus kasutatud auto on usaldusväärne.